MENU
Nápověda
V databázi máme 3 506 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vinařice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 29 41131 40635 13538 71139 48241 93745 52853 05354 19927 202
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 59325 18428 50130 94229 70633 66437 65342 48543 37421 004
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1155 1725 5115 5005 6426 2027 0698 3759 6145 864
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2497116010878178360021
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4549799642 1604 0561 8937692 1931 211313

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vinařic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 22 59325 18428 50130 94229 70633 52837 49442 17843 37421 004
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 6766 3817 3418 2927 9856 6377 2568 5319 3294 455
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 2695 4565 4306 2345 1897 5328 45211 06710 0173 886
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 9 39011 05413 35014 03314 20916 83719 23119 92920 0849 779
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7857978117837707698027971 9791 235
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 747989831251391 4821 5571 4931 350
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 4001 4181 4801 5181 4271 613272298471300

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1155 1725 5115 5005 6426 2027 0698 3759 6145 864
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 4103 6023 9883 9574 1214 5385 5185 6996 5632 267
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 5461 4981 4991 5061 4901 5231 5511 6411 556846
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11100001 0001 4322 695
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 159722436311410356356

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4549799642 1604 0561 8937692 1931 211313
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4549799642 1603 3061 8937692 103711313
Investiční dotace
Investiční dotace 000075000905000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 2497116010878178360021
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 2497116010878178360021
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 07631 16020 14719 07327 71631 44931 36943 00355 72622 802
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 49731 09217 49018 54326 45330 89129 22134 30641 33217 175
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 579672 6575311 2645592 1488 69814 3955 627

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.