V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vilémov Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 98315 73616 64419 87019 40822 70925 28336 89335 56331 475
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 18210 19211 05412 04312 85811 91013 24716 05418 09317 309
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4324 3424 1654 6033 3304 1006 53411 01211 9158 579
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21833261 3931727747258762970
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3483691 3981 8313 0496 6225 0309 2404 9275 516

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vilémova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 9959 87710 58811 76712 40111 75612 80415 54317 46917 275
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1062 4682 8363 2083 4943 3172 6522 9673 4683 652
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0162 3022 3472 2812 5392 0822 9173 3594 4043 825
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 0114 2184 7605 6155 7195 7066 5307 6317 9317 689
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 505566535562544531551546523960
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 474036353335359321 018976
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 30928473657185119108125173

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 4324 3424 1654 6033 3304 1006 53411 01211 9158 579
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 0522 6052 4213 2161 7532 4244 2588 8568 8023 818
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3151 3711 2781 1171 2311 3131 5231 6812 2112 260
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 222211101102
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 633634642683443637524759012 400

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3483691 3981 8313 0496 6225 0309 2404 9275 516
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3483691 3981 2341 4295 4691 7241 9193 3662 339
Investiční dotace
Investiční dotace 0005971 6201 1533 3077 3211 5613 178

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 21833261 3931727747258762970
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 21833261 3931727712652123469
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000346653951

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 33314 14313 97820 61121 54623 02542 41935 52234 59933 386
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 14213 50413 40813 93619 50119 35517 26622 97626 03924 936
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1916405706 6742 0453 67125 15312 5468 5608 450

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.