V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Vidnava Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 43 38126 29729 40943 25950 84836 84631 55535 76637 56057 702
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 73315 56716 58718 88220 94018 69520 45223 15325 44925 590
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1058 1779 17417 44112 9825 4385 6097 1167 36514 562
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 386571671 855745190549796150
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 1572 4963 4815 08016 18212 5224 9445 4184 74017 400

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vidnavy v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 73314 88016 20118 04519 48518 18720 12822 81325 02724 908
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 1843 6604 0454 6475 2144 8654 9344 3945 0485 381
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 1343 5073 5383 5003 9863 2134 5645 1776 6065 827
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 1996 4317 1798 6078 9728 8159 24211 77111 91511 703
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4634864965145655556226546791 081
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 64707272766174648602663
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 689726873705671678692169177253

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7 1058 1779 17417 44112 9825 4385 6097 1167 36514 562
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 9305 0187 33115 2648 7573 7864 0174 6485 5696 028
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 0091 0621 0411 1361 2061 1131 0841 0511 2591 273
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 111222110202
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1652 0968011 0403 0175375071 4185377 059

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 22 1572 4963 4815 08016 18212 5224 9445 4184 74017 400
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 6502 0413 3013 44014 89711 2204 9445 4184 74016 188
Investiční dotace
Investiční dotace 18 5084551801 6401 2851 3020001 212

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 386571671 855745190549796150
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 386441671 855745190549796150
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 01300000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 41 84321 80223 27039 55938 67332 37628 18735 12629 32550 580
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 65518 46521 47832 64235 18629 77628 11232 26129 18446 854
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 28 1873 3361 7936 9163 4872 600752 8661413 726

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.