V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Vidče Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 27 87026 17530 28429 28735 55543 35037 24038 43563 98344 013
Daňové příjmy
Daňové příjmy 21 01520 10721 87624 50026 78225 33528 12732 25336 37336 829
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6723 7822 2072 8101 9782 4142 7151 9643 6413 305
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 64722231 995728544260
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1772 2396 1801 9544 80015 5286 3134 17523 9433 879

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Vidče v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 20 47819 63121 31324 13926 32124 94927 74131 80836 02436 213
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 8675 5525 3676 2487 0866 7225 5116 1497 2767 817
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 0934 6464 7194 7275 4294 4366 3557 2789 6038 535
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 1408 0139 57211 61812 22112 16114 21416 54117 28617 133
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6156046726687076956997116961 193
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 829185808783968868951 063
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 682725898798791852866243268472

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 6723 7822 2072 8101 9782 4142 7151 9643 6413 305
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1743 1431 7922 4021 6592 1122 1711 3582 0201 850
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 362321274287286297489560637649
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 9715697991000839784
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 401634423325554614523

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1772 2396 1801 9544 80015 5286 3134 17523 9433 879
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0519761 2561 3732 5954 3703 2802 8333 346828
Investiční dotace
Investiční dotace 3 1261 2634 9245812 20511 1583 0331 34120 5973 051

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 64722231 995728544260
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 64722233718544260
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00001 99210000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 19 38423 01527 66524 21235 63046 93446 16723 86462 92640 928
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 96418 26015 89418 52220 92817 67623 25121 89822 64119 729
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 4204 75511 7715 69114 70229 25822 9171 96640 28521 198

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.