MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Větřní Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 111 595112 076123 012122 801121 136127 000142 761156 096157 95376 223
Daňové příjmy
Daňové příjmy 52 41754 19560 68462 08557 47563 07071 37181 52480 90838 350
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 56 16854 52154 40755 19554 26656 96665 02565 51466 21233 898
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2255154 443557961 4936103411 91355
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7852 8453 4785 4668 5995 4715 7548 7178 9203 920

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Větřní v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 49 26851 57057 36560 81656 96062 63470 42380 24079 85536 789
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 10 76912 32714 03317 21814 47011 76013 14115 70516 7077 956
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 83810 88810 22512 0609 64013 64515 58120 79118 2677 082
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 19 86622 16726 27525 55926 46130 52735 41437 39736 69817 823
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 4932 8183 3952 4312 4372 6812 5562 5584 3772 162
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4404725235225325213 2233 2583 0141 223
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 8622 8982 9143 0263 4203 500508532793543

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 56 16854 52154 40755 19554 26656 96665 02565 51466 21233 898
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0552 7433 4353 4083 6624 3429 1568 98910 2995 251
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 50 49149 66249 85349 69748 91550 32451 27352 07452 51826 614
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4733502724341804551 0497761 3561 073
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3 1481 7658471 6551 5091 8453 5463 6752 039959

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 7852 8453 4785 4668 5995 4715 7548 7178 9203 920
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 7852 8453 4785 4668 5995 4713 7548 0175 9473 920
Investiční dotace
Investiční dotace 0000002 0007002 9720

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2255154 443557961 4936103411 91355
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 225515193556761 3734903411 91355
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004 2500120120120000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 88 227111 914112 732108 156110 502107 629130 624152 652144 27276 865
Běžné výdaje
Běžné výdaje 77 66387 40999 720105 96499 55998 946102 910128 371123 94968 040
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 10 56424 50513 0132 19210 9438 68327 71424 28220 3238 825

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.