V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Věšín Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 10 65713 42313 40615 49715 65016 94318 79219 58221 61924 228
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 82010 15210 81712 72313 36012 47614 13116 90519 32919 808
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0819241 0411 1751 2281 2931 3881 1501 2341 277
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 29799942545115261 025012215
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4591 3481 1231 1481 0463 1482 2481 5271 0452 929

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Věšína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 3349 50010 81712 06313 06912 40213 84816 23518 62918 876
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7922 4382 7173 0713 4623 2882 7093 0023 6403 852
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4912 3312 4092 3392 6832 1983 1483 5714 8274 217
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3583 9894 8835 7596 0396 0237 0408 1208 6768 475
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6076496517517457698018127891 488
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 48505753502531592558612
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3944100909199119137139233

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0819241 0411 1751 2281 2931 3881 1501 2341 277
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 459317342471533649708208246225
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 573604602610633644677726737766
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 4719647111111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 221486202215249285

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 4591 3481 1231 1481 0463 1482 2481 5271 0452 929
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4598488531 1483033 0631 0291 527735913
Investiční dotace
Investiční dotace 05002700743851 21903102 016

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 29799942545115261 025012215
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 297999425451152695012215
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000930000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 6 7939 1197 73412 71710 68610 89412 56412 49312 29919 524
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 2377 2786 9399 7709 2699 6858 04311 42510 70311 711
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5561 8417962 9471 4171 2094 5211 0681 5967 814

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.