V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Veselí nad Lužnicí Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 131 011150 881156 637210 021193 992190 627232 328211 750216 862254 538
Daňové příjmy
Daňové příjmy 81 94892 40994 334102 911110 340111 921114 067130 426148 038154 896
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 28 18633 02330 58633 23934 77536 35736 18037 78941 23945 303
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4712 49018031 1095 8871 4936 5382 7531415 163
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 40622 95831 53742 76242 99140 85675 54440 78227 44549 176

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Veselí nad Lužnicí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 78 10188 30389 52698 613106 124103 651110 002126 630144 351148 932
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 16 48819 56122 11925 02628 01126 33721 40124 16328 91531 334
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 15 91417 98418 50018 03720 54816 65923 79727 61836 93533 141
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 31 63232 96137 49444 39046 25945 68753 22662 71666 42666 486
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5 4765 2845 4935 6565 5985 5385 7266 1325 98110 303
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 3871 3291 3531 1891 1071 3841 2224 9034 9865 970
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7 20411 1844 5664 3164 6018 0454 6301 0971 1071 697

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 28 18633 02330 58633 23934 77536 35736 18037 78941 23945 303
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 0932 7492 2972 5992 9623 0633 8074 1994 5225 045
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 21 72927 96025 87426 69526 49929 65829 28329 18029 27031 081
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 9617435288192 6671 3513341 5555 2842 791
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 2 4031 5721 8863 1262 6472 2852 7562 8552 1636 386

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 19 40622 95831 53742 76242 99140 85675 54440 78227 44549 176
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 11 75312 32114 94815 88023 68427 29924 64420 09022 64618 927
Investiční dotace
Investiční dotace 7 65316 08116 58926 88219 30713 55750 89920 6924 79830 248

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 4712 49018031 1095 8871 4936 5382 7531415 163
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 4712 49018031 1095 8871 4936 5382 5291415 163
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000022400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 124 777100 945184 231213 068214 051203 982202 230184 316235 557290 327
Běžné výdaje
Běžné výdaje 81 86675 08077 212107 247115 521123 890131 161140 703159 212156 580
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 42 91225 865107 020105 82198 53080 09271 06943 61376 345133 747

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.