V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Verušičky Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 39713 32014 32414 63914 67916 11816 84820 17521 27923 785
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 5997 5738 4228 6839 2948 85910 09111 76213 15913 893
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7742 4052 6212 3472 7583 0263 5053 9114 5665 274
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 739694321895645541 4351 7702 174838
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9522 3742 8493 4192 0643 6791 8162 7311 3783 779

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Verušiček v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 3797 4948 1118 5649 2948 1649 59811 02912 15812 694
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 0461 7731 7551 8692 1291 9791 6101 8652 1692 348
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0101 4541 5621 4261 6281 3141 8652 2062 8642 558
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 9222 3843 0263 5223 6663 6064 1735 0045 1605 133
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7891 1391 1331 1341 1921 1381 8741 8731 8862 233
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 343482222115794311
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 578709553591658112687374111

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7742 4052 6212 3472 7583 0263 5053 9114 5665 274
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 280691690739730741742726735986
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3491 6051 7261 5131 7852 0342 4042 8143 3923 892
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 12422222112954
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 13410620493241249358370310343

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 9522 3742 8493 4192 0643 6791 8162 7311 3783 779
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 9522 3341 9493 4192 0643 6791 8161 9201 0452 489
Investiční dotace
Investiční dotace 04090000008113331 290

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 739694321895645541 4351 7702 174838
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 739694321895645541 4351 7702 174838
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 63315 33212 74613 25914 73714 23117 42118 61819 88821 713
Běžné výdaje
Běžné výdaje 6 5719 82510 74812 52314 37113 89114 95317 53017 16320 035
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0615 5071 9987363673402 4681 0872 7251 678

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.