V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Veltrusy Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 36 60433 19545 36543 82147 47846 07957 80262 12771 27386 547
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 77728 65730 63536 11539 61538 03742 89649 98156 19857 789
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8721 4271 9262 3062 2842 0202 7822 9745 2818 611
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1003446 294179311831221 108501 069
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 8552 7676 5095 2215 2685 93912 0028 0649 74419 077

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Veltrus v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 25 48628 32430 30235 76539 12637 61042 47349 53955 67956 837
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 5 6417 2997 1178 6539 9009 5508 0069 14110 78911 583
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 2665 9846 2736 5427 5896 3129 25210 79814 18412 579
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 44510 96512 69816 04817 07917 28520 67624 51425 53825 254
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2502 1932 2322 2622 3192 2422 3122 3552 3804 221
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 5696076186856384914412 2842 3102 533
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3151 2761 3651 5741 6001 7311 785447477668

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 8721 4271 9262 3062 2842 0202 7822 9745 2818 611
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4032664365734663737193865691 180
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 333381359420366333453642778952
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 342638393940386992 0892 448
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1037541 0931 2741 4131 2741 5731 2471 8454 030

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8 8552 7676 5095 2215 2685 93912 0028 0649 74419 077
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 0092 2824 2373 4545 2684 9454 1322 8606 5143 432
Investiční dotace
Investiční dotace 5 8454852 2721 76709947 8705 2043 23015 645

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1003446 294179311831221 108501 069
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 006 15499261312258019
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 10034414080508001 050501 050

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 22 10128 85231 71437 18436 17448 07772 72560 55453 37255 596
Běžné výdaje
Běžné výdaje 19 29021 67325 57528 76631 75530 77931 64435 55741 42039 696
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 8117 1796 1408 4184 41917 29841 08224 99611 95215 900

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.