V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Veltruby Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 59922 09025 15224 41327 03024 70726 61231 48343 11171 158
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 53615 72417 79219 68921 53320 21522 64226 47430 46030 906
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3681 1479141 3841 3221 2321 4591 7022 9692 530
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6242 6582 0132 3452 6392976912800
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0702 5614 4339941 5353 2591 5343 2169 40237 722

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Veltrub v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 35515 62617 36719 17221 04019 95522 47026 12730 23030 516
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 3453 6984 1064 6155 2984 9574 1334 7135 6175 983
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 0763 4853 6423 5204 0953 3094 8065 6067 4396 568
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 8246 2787 3738 6669 2149 07810 74312 72813 38513 191
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3271 3731 3421 4261 4791 4751 4751 4672 2793 089
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 403836333131341 1941 2321 313
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7427548689129241 1051 279418280371

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 3681 1479141 3841 3221 2321 4591 7022 9692 530
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1075066108100924171305162
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4384284138196837137101 0219491 032
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1063239910022226150
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 7173483373565374267066081 1001 336

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0702 5614 4339941 5353 2591 5343 2169 40237 722
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4251 4031 5109941 5352 4621 5343 0941 4951 931
Investiční dotace
Investiční dotace 2 4404 7472 9220079701227 90735 790

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3 6242 6582 0132 3452 6392976912800
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 5362 6301 7271 9056422976912800
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 88282864401 99700000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 21 78217 41518 72814 84718 22118 37622 22222 87543 15277 737
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 23512 39212 85212 85013 44614 32717 69918 46419 64321 716
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 5475 0235 8751 9974 7754 0494 5234 41123 50956 020

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.