V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velký Ratmírov Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 5225 7207 2376 0846 3246 5287 12011 2788 9629 643
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2413 9133 8944 2224 4954 2254 7935 4336 1096 590
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2731 5171 6411 4641 7211 9042 1702 5802 7252 917
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 022114282145028100
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0082671 588115943941562 983128135

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkého Ratmírova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2413 9133 8944 2224 3784 1314 7935 3035 9736 466
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6971 1618429611 0571 0008709381 1221 212
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6097157257117886469291 0891 4511 290
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2111 3081 4721 7491 7811 7722 0952 4732 6102 589
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 5285256386396025917676646551 190
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 989810101210398126
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 187196208155141113120363760

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2731 5171 6411 4641 7211 9042 1702 5802 7252 917
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9731 2531 3601 1691 4271 6111 8042 2032 3442 483
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 295231276271266259329333349360
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 532457642822
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 02019212834173172

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0082671 588115943941562 983128135
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 144779111594394156127128135
Investiční dotace
Investiční dotace 8641901 49800002 85600

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 022114282145028100
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 02211428214501600
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000026600

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 5 5984 5094 9375 1054 0115 6064 4187 8715 3285 557
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 8012 3932 5622 8253 7363 6933 1724 1335 0885 518
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 7972 1162 3752 2792741 9141 2463 73824039

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.