MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velký Osek Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 40 26049 52760 29793 82955 36068 98770 84875 856112 20344 380
Daňové příjmy
Daňové příjmy 30 55433 98537 13241 22939 33043 52750 97960 08361 47232 040
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2447 6946 0407 3478 0938 19610 38613 09615 4218 894
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 3709311 2451 8722 3171 2111 01021760760
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0936 91615 87943 3815 62116 0538 4742 46134 7033 387

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkého Oseka v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 92333 88037 05340 64938 63443 52750 87960 08361 47232 040
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 8357 7218 91810 1399 6307 9599 31011 27312 1405 792
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 3216 6126 6127 6506 2799 05210 83414 67213 0635 066
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 56613 38816 25217 21617 20720 23924 56226 36826 22012 748
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 7874 2693 6844 1213 6593 6783 7874 0787 0745 289
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 62807775881091 8812 3832 4052 757
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 3511 8101 5111 4471 7702 4915041 308570388

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2447 6946 0407 3478 0938 19610 38613 09615 4218 894
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2424 7054 7325 3736 1026 4428 27810 32412 0697 378
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 790682411563348428467478541218
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3452942359358528140
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2092 3038931 3831 2201 2661 2831 7652 7971 298

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0936 91615 87943 3815 62116 0538 4742 46134 7033 387
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 8553 6302 2004 0704 8483 7144 5091 8224 2532 177
Investiční dotace
Investiční dotace 4 5013 28613 67939 31177312 3403 96663830 4501 210

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4 3709311 2451 8722 3171 2111 01021760760
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 647675497609391553561139160
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3 7222567491 2631 9266574497859160

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 47036 60572 64192 76851 31865 82269 96493 578107 82234 233
Běžné výdaje
Běžné výdaje 30 17431 84430 62933 86739 81234 60446 65157 17155 93929 267
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 2964 76142 01258 90011 50631 21823 31236 40751 8834 966

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.