MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velký Borek Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 45216 04316 28821 53846 63219 62624 80831 26129 14214 388
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 24213 45815 16316 96915 95917 91920 85324 28724 92512 722
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5025254737989051 1341 4702 5501 9321 031
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9875513 9939101 0143182
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6112 0535973 77125 7745642 4743 4092 253553

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkého Borku v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 19213 42315 11916 90715 92417 91020 80923 99724 74812 520
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 9523 2883 7804 4224 1683 4543 9384 7025 1262 445
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 7492 8612 8283 3692 7213 9564 6526 1765 5572 155
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 0365 7946 9557 5797 4388 84310 55611 11211 1465 424
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7957968608058458508469401 6321 290
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1417152132316586801 0431 037
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 645668680712719777159386243168

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5025254737989051 1341 4702 5501 9321 031
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 176654639591343801 131121240
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 181226229176171195275276273122
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 433432220826868
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1422311955786728038139341 270601

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 6112 0535973 77125 7745642 4743 4092 253553
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 4245775971 2552 0625644741 989709413
Investiční dotace
Investiční dotace 3 1871 47602 51623 71302 0001 4201 545139

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9875513 9939101 0143182
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9874813 9939101 0143182
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0070000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 15 1759 30115 37316 79240 22023 81823 09224 78422 77316 763
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 2847 97210 59311 06511 07815 07317 33618 91717 33511 347
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 8911 3294 7805 72729 1418 7445 7565 8675 4385 415

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.