MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velké Žernoseky Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 9599 1109 90111 1039 80913 75415 32014 55714 9297 187
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2116 5777 2557 9537 5158 3719 90610 91711 4715 772
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5701 3841 3882 0001 0442 6374 2462 3812 6701 050
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 940201420108590186
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0841 1491 2381 1481 2092 7471 0591 200787179

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkých Žernosek v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 0066 4877 1517 8637 3478 0619 28410 39811 0855 375
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3141 5421 7481 9671 8721 5011 7122 0192 1531 032
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2221 2301 1721 3741 1201 5931 8692 4602 162838
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2382 4962 9673 0943 0703 5624 2424 4284 3432 109
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8838728809649579579629631 807963
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 68728516631132439465526368
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 28127529929729631760639464

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 5701 3841 3882 0001 0442 6374 2462 3812 6701 050
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0271 0171 0041 3444781 6431 3101 6541 528450
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 173171192203191230273247224129
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1000000000
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3701961924533757642 663479918472

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0841 1491 2381 1481 2092 7471 0591 200787179
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7037995653028591 0721 0591 035787179
Investiční dotace
Investiční dotace 3803506738463501 675016500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 940201420108590186
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 9402014208590186
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 000000100000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 6687 62911 7599 41714 20514 13413 02014 28816 2908 726
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 5867 4087 9697 9207 2339 21012 86312 43012 1737 313
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 0812213 7901 4976 9734 9241571 8584 1171 413

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.