MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Velké Poříčí Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 35 28537 12347 03546 88547 69544 97651 98770 22759 16029 439
Daňové příjmy
Daňové příjmy 29 84130 93134 67637 24734 91838 77043 89350 34351 01425 359
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2093 4263 2943 3573 0504 9664 1675 9026 2112 987
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0198948271 068846084555207110
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2171 8738 2385 2138 8821 2403 84213 4271 728983

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkého Poříčí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 28 14130 62034 25936 84634 37838 15743 56849 66950 11424 432
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 4388 0189 16510 1289 4077 6458 58610 25510 9155 222
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6 4466 5316 4057 2685 8258 3409 64612 84211 2764 372
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 11 60213 24915 75816 36415 98718 65221 90823 10222 65411 002
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 4141 5021 5541 5301 5411 5421 5771 5772 8151 866
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9810310096881181 5291 5501 6831 634
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 1441 2171 2761 4581 5291 860321343772336

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 2093 4263 2943 3573 0504 9664 1675 9026 2112 987
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9199668247417037661 4441 0771 014638
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 4541 4711 3581 4621 4431 3271 5511 8152 0991 148
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 109227070223231 694974162
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 8259801 0921 0848342 8508481 3162 1241 039

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 2171 8738 2385 2138 8821 2403 84213 4271 728983
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 2171 5562 7771 1774 1371 2401 4401 765809770
Investiční dotace
Investiční dotace 03175 4614 0354 74502 40211 662919213

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0198948271 068846084555207110
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 266220139480567084317177110
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 75367468858827900237300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 29 77631 29844 01058 28834 74739 73842 08071 38659 93421 337
Běžné výdaje
Běžné výdaje 23 26021 26429 52031 07626 70624 34828 73432 21136 68619 687
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 51610 03414 49027 2128 04015 39013 34739 17523 2481 650

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.