MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velké Losiny Olomoucký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 44 13649 09551 83557 78365 20860 20868 31781 97786 95541 307
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 63937 32541 32944 22440 67544 15652 19159 53762 17228 284
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2816 5216 4578 1387 3578 34212 22812 19812 9327 898
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 111 609611738524871291 69912 466
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2053 6403 9875 24716 3237 2233 7688 54411 8502 658

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velkých Losin v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 63937 32541 32944 22440 67544 15651 45958 15660 21828 284
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 6458 8059 93911 14110 2958 3899 41811 11711 9715 716
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 4317 5477 3268 3256 6409 10410 89914 35812 7624 949
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 13 61715 30818 03418 74318 23021 23124 76425 84525 61912 455
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 2662 1552 2272 1022 2422 2092 2402 3664 3762 606
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2 0311 8242 2402 1481 4161 3723 7044 0824 8932 164
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 6491 6861 5641 7651 8511 851434388596394

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2816 5216 4578 1387 3578 34212 22812 19812 9327 898
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 6064 8414 8866 0775 2216 3369 3309 4479 7865 411
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 3821 5141 4311 5441 7801 5301 9812 2982 5151 567
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16117817401080
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 278155133509340473917443623920

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 2053 6403 9875 24716 3237 2233 7688 54411 8502 658
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 1312 6963 0663 9606 9463 8782 9243 9404 7571 726
Investiční dotace
Investiční dotace 749449211 2879 3773 3468454 6047 092933

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 111 609611738524871291 69912 466
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 111 609611738524871291 69912 466
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 35 34749 02044 50448 53859 29957 10069 28485 12390 37839 584
Běžné výdaje
Běžné výdaje 30 51937 26438 76443 42040 45446 65049 00851 50661 54231 770
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 82811 7565 7415 11818 84610 45020 27633 61728 8367 814

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.