MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velká Hleďsebe Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 34 82837 37440 19849 49454 98160 92367 033101 33175 92538 467
Daňové příjmy
Daňové příjmy 27 54530 26132 46037 96834 20238 10448 22653 23152 61326 392
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1393 4673 5204 7808 1434 49110 6256 8096 5264 913
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1107811 0155086 64214 9933 536423135115
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0352 8643 2036 2385 9943 3354 64640 86816 6517 047

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velké Hleďsebe v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 26 85929 44031 67937 12933 34836 05844 98951 58451 37825 108
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6 0316 8657 7709 1518 5426 9877 7189 39910 3934 963
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 5 8237 1525 8546 8455 5888 0149 03012 26011 2224 354
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 10 47810 78614 39915 40215 32117 92220 54122 02922 48410 956
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4561 2681 2181 2081 3431 2271 3551 2672 4961 504
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 2041842021641811712 0872 0552 4052 556
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 8683 1852 2374 3592 3731 7384 2584 5742 378775

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 1393 4673 5204 7808 1434 49110 6256 8096 5264 913
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0981 1851 2661 4791 5201 6351 2302 3431 7261 301
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7391 6191 6291 7681 9621 7061 9672 2032 7901 760
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 6870798329341324811828519
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2345935471 4504 6328097 1041 4521 1811 333

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 0352 8643 2036 2385 9943 3354 64640 86816 6517 047
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 0352 4352 4035 2974 8962 9143 8285 2052 2156 970
Investiční dotace
Investiční dotace 10 6964298009421 09842181835 66314 43677

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1107811 0155086 64214 9933 536423135115
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1107811 0155086 64214 9933 536423135115
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 25 90734 47644 06357 18657 78956 72972 20592 46978 46441 810
Běžné výdaje
Běžné výdaje 22 08422 72527 67434 71536 61337 78052 62546 17759 02934 013
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 82311 75116 38822 47121 17618 95019 58046 29219 4357 798

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.