V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velká Dobrá Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 37 33533 52928 82428 63832 63330 41434 52037 43841 69745 636
Daňové příjmy
Daňové příjmy 17 43221 29820 97422 86824 23522 90026 21629 67633 20533 793
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6504 6844 0834 2146 7364 3434 7286 5216 5837 199
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13 7595 2092 37084161172091318117
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4952 3391 3971 4711 6463 0543 3671 1101 9014 527

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velké Dobré v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 16 99319 78719 94922 67124 19122 85226 11029 67633 04433 711
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 3315 9305 1775 9056 6786 2595 2385 8726 8227 328
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 7564 2694 3684 3135 1294 0285 9136 8058 7927 815
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 7 4607 8238 85610 60911 14011 04513 21215 46215 84615 687
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2231 2521 2911 3429561 2291 1831 1851 2352 369
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 110122121126116130133131118144
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 113391136377172160431222231367

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6504 6844 0834 2146 7364 3434 7286 5216 5837 199
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 1843 3623 5483 7173 7513 9074 1524 7664 9705 596
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 447762513476445428407606639710
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1810862 5333398953706
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 15501416761671 05021187

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4952 3391 3971 4711 6463 0543 3671 1101 9014 527
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5961 4051 3971 4711 6463 0541 1631 1101 122642
Investiční dotace
Investiční dotace 90093300002 20407793 885

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13 7595 2092 37084161172091318117
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 4622 8051 53784161172091318117
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6 2962 4048330000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 95123 96720 12629 98735 60529 16230 90550 91443 29344 178
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 38015 78217 66218 46720 37620 52022 23220 54024 03525 682
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 5718 1852 46411 52015 2298 6428 67330 37519 25918 495

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.