MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velhartice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 04423 23525 17326 95825 02427 60433 17750 57236 49718 000
Daňové příjmy
Daňové příjmy 12 99113 80415 35016 63015 80117 39220 50423 29323 13510 625
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1267 2065 6264 9375 8116 0298 5428 8379 5485 697
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0941519221 054136731391401990
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8332 0753 2754 3373 2753 4534 09218 3013 6151 678

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velhartic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 64212 51413 97015 29514 56316 40619 23221 66821 64010 625
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 7903 0243 4693 9333 7363 1573 5964 2464 5472 168
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 5642 6282 5862 9942 4523 5674 2375 5734 9191 907
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 7365 3316 3626 7386 7207 9269 60910 0339 8794 800
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8018058087877828198378451 344915
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 98708879101135816830739688
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 653656657764773803137142213147

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5 1267 2065 6264 9375 8116 0298 5428 8379 5485 697
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 2596 2624 6433 8814 5144 5197 0197 1957 2114 501
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7597837658631 0181 3351 3161 2481 253756
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 42210122219272
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 104158217193279173205391865169

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8332 0753 2754 3373 2753 4534 09218 3013 6151 678
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8331 7682 0473 2673 2752 7811 1994 0422 8781 678
Investiční dotace
Investiční dotace 03071 2281 07006722 89314 2597370

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 0941519221 054136731391401990
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0941519221 054136731391401990
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 23 58622 67430 90821 57320 91222 03125 33255 84931 12715 174
Běžné výdaje
Běžné výdaje 15 96018 82126 60421 01919 61321 16921 85734 56028 49314 768
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 6263 8524 3055541 2998633 47521 2902 634406

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.