V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velhartice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 90520 04423 23525 17326 95825 02427 60433 17750 57236 497
Daňové příjmy
Daňové příjmy 11 94012 99113 80415 35016 63015 80117 39220 50423 29323 135
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2355 1267 2065 6264 9375 8116 0298 5428 8379 548
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6601 0941519221 05413673139140199
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0718332 0753 2754 3373 2753 4534 09218 3013 615

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velhartic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 10 74111 64212 51413 97015 29514 56316 40619 23221 66821 640
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 4962 7903 0243 4693 9333 7363 1573 5964 2464 547
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 3202 5642 6282 5862 9942 4523 5674 2375 5734 919
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 4834 7365 3316 3626 7386 7207 9269 60910 0339 879
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7338018058087877828198378451 344
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7998708879101135816830739
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 632653656657764773803137142213

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2355 1267 2065 6264 9375 8116 0298 5428 8379 548
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 3364 2596 2624 6433 8814 5144 5197 0197 1957 211
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7957597837658631 0181 3351 3161 2481 253
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 842210122219
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 96104158217193279173205391865

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 3 0718332 0753 2754 3373 2753 4534 09218 3013 615
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2 7968331 7682 0473 2673 2752 7811 1994 0422 878
Investiční dotace
Investiční dotace 27503071 2281 07006722 89314 259737

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6601 0941519221 05413673139140199
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6601 0941519221 05413673139140199
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 60223 58622 67430 90821 57320 91222 03125 33255 84931 127
Běžné výdaje
Běžné výdaje 17 95815 96018 82126 60421 01919 61321 16921 85734 56028 493
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2 6447 6263 8524 3055541 2998633 47521 2902 634

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.