MENU
Nápověda
V databázi máme 3 495 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Velešín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 85 44683 11585 565127 126101 53098 432105 848126 177128 55168 180
Daňové příjmy
Daňové příjmy 51 88457 46762 13166 80062 85469 32178 18390 43187 98744 449
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 49716 05116 99515 98817 51019 03422 05531 12735 77219 053
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4202588310271031610700
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 6459 5725 55644 23621 1599 9745 4494 6184 7224 679

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velešína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 48 11453 24758 95263 27559 35165 63275 31787 65185 76142 122
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 11 55212 83014 68316 63615 66712 76714 18916 99418 1968 686
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 10 71110 87710 75612 37710 05814 36716 39121 92019 3717 511
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 19 62522 06326 45227 85927 58332 13537 25739 42238 90218 903
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 4292 4592 4602 4192 4452 3902 4062 4234 2232 515
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4423933603332432633 6124 3404 1303 917
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 3564 6244 2413 6503 3553 7091 4622 552939590

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 18 49716 05116 99515 98817 51019 03422 05531 12735 77219 053
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5 4683 4694 0433 4993 7273 9434 7787 9787 9463 723
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 6 8767 3427 7837 2808 90910 01710 80810 75512 2836 424
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 44467211 0092 2151 614800
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 1485 2365 1645 2044 8675 0535 45910 17913 9288 106

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 14 6459 5725 55644 23621 1599 9745 4494 6184 7224 679
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 4561 7011 7102 5876 9633 5674 3994 6181 7742 255
Investiční dotace
Investiční dotace 13 1897 8713 84541 64814 1966 4071 05002 9492 424

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4202588310271031610700
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 152562327103270700
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 405026010000133000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 81 91594 686112 77979 52381 65374 67371 895101 463112 52157 564
Běžné výdaje
Běžné výdaje 53 24154 52153 44558 53659 01959 66660 19984 68986 31350 308
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 28 67440 16559 33520 98722 63415 00811 69716 77426 2087 256

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.