V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velenka Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 3 4564 2134 3544 89915 97134 6509 4137 6109 96711 504
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2253 5494 0564 2984 7314 5525 2346 0786 8957 313
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1615982282383093156351 2791 8262 096
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2002661 75175843901898
Přijaté transfery
Přijaté transfery 686770979 18029 0253 1052521 0572 087

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velenky v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 2253 5143 9304 2604 6354 5075 2016 0386 8197 142
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 6757208659741 1211 0949361 0701 2741 383
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6437307737458717341 0941 2801 6951 526
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 2051 3281 5621 8351 9592 0102 4442 9053 0503 060
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 423454438406426411417425416747
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 78767777282012315329360
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 202206216222230238297445667

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1615982282383093156351 2791 8262 096
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2419153748893671 0061 2101 556
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 71106108122171150164165186181
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 261915153000265181
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 615491638777103108166177

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 686770979 18029 0253 1052521 0572 087
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6867709781502158125207221
Investiční dotace
Investiční dotace 00009 09928 5232 9471278501 866

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2002661 75175843901898
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 200000001898
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0002661 751758439000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 2 1225 3092 7293 29720 54941 78211 5025 8767 75313 680
Běžné výdaje
Běžné výdaje 1 3891 7182 0382 0251 8292 3743 5304 8905 4956 585
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7343 5916921 27118 72039 4087 9729862 2587 095

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.