V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Velemín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 32 94630 40929 41434 11349 29357 92937 51245 66757 54151 242
Daňové příjmy
Daňové příjmy 19 12721 42223 09225 79627 91826 30428 90834 44539 03341 624
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6233 6823 2794 5844 5307 7334 4664 2905 6945 678
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1221 650652719192266002 2914 375313
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 0743 6562 3903 01416 65423 8653 5384 6418 4403 627

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Velemína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 74820 76122 54325 13227 08825 61828 85533 89038 07039 874
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 0444 4925 5316 1147 0356 6705 5256 3267 4338 214
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 4 1214 6684 7354 6025 3734 4046 3827 4889 8308 977
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 8 2108 5669 60511 32712 09012 07014 26816 99517 69917 988
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 5112 2051 7741 5151 5061 5391 5411 5271 4952 592
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 434542475236511 2851 3301 631
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8187868551 5271 0328991 088267284471

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 6233 6823 2794 5844 5307 7334 4664 2905 6945 678
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2947321863863773523931 7271 675
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2 4882 4702 7262 4192 7072 7122 9673 3493 2123 230
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0105869435121323240
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 1061 1645211 3931 3434 6101 146527432533

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9 0743 6562 3903 01416 65423 8653 5384 6418 4403 627
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 5193 4562 3903 0141 5084 1302 0613 2961 2543 023
Investiční dotace
Investiční dotace 7 5552000015 14519 7361 4771 3457 185604

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 1221 650652719192266002 2914 375313
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 1221 650652719192266002984 375313
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00000001 99300

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 31 16526 05624 83627 09166 29972 22432 12743 12654 48640 166
Běžné výdaje
Běžné výdaje 18 16823 18322 99325 22926 56136 82324 87131 71430 92035 904
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 9972 8731 8421 86239 73735 4017 25511 41223 5664 261

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.