V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Valdice Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 40822 95821 67321 55922 24923 14824 21926 12029 76132 307
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 57716 35817 54419 14220 28319 28821 23323 94826 68026 554
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7424164894564935974359781 7442 152
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1032 96900095033060
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9873 2163 6401 9611 4743 1672 5511 1611 3373 541

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Valdic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 39916 05216 87818 81520 20519 20821 14223 87226 58426 471
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8394 3694 5385 1815 7585 4714 4304 8805 5495 911
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 3 2493 6683 6383 5664 0233 2864 7285 3666 8366 047
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 0886 7237 3908 7739 0589 00710 57312 20112 33212 142
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 450428395380383372371386387678
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 137143161149188162438671 2961 415
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 635721756766795910996173184277

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 7424164894564935974359781 7442 152
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 86012209610144232
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 365206166237230198173231225202
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 504535363637304741 1061 397
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 241164287161227266230272269322

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9873 2163 6401 9611 4743 1672 5511 1611 3373 541
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9877161 1401 0351 4742 4171 5761 1611 3372 223
Investiční dotace
Investiční dotace 02 5002 5009260750975001 318

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1032 96900095033060
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1032 96900095033060
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 80916 67224 89517 14122 28018 72428 81926 57024 51628 995
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 3079 49113 01013 38617 89614 27816 86317 58219 65216 969
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5027 18111 8853 7554 3854 44611 9568 9884 86412 025

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.