V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Valašské Meziříčí Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 479 888468 778505 066577 960604 905594 440619 065731 192809 729776 289
Daňové příjmy
Daňové příjmy 320 531344 824368 566393 450417 060393 185430 424500 079565 693581 012
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 62 16964 90574 77087 94381 73179 76094 020124 938133 546127 606
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 0337 5044 20018 2219141 2933 0732 5211 6822 231
Přijaté transfery
Přijaté transfery 72 15451 54557 53078 347105 200120 20291 547103 654108 80865 440

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Valašského Meziříčí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 313 390336 977359 433386 222409 739386 738424 019492 882557 268570 930
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 67 39672 33478 19488 787100 04693 80575 86184 984102 366111 283
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 54 75561 47062 41861 11369 85956 78581 04693 362125 446112 280
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 106 390112 567126 603150 371157 261155 715181 277212 102225 544225 292
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 38 51739 49539 65340 38437 13739 23740 23140 54740 68175 091
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11 70712 18611 95711 57310 5848 6549 97722 09022 10226 381
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 34 62438 92640 60733 99434 85132 54235 62739 79741 12820 604

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 62 16964 90574 77087 94381 73179 76094 020124 938133 546127 606
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15 72318 30018 66816 78715 76315 16914 85523 74620 92718 866
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 28 58828 56629 75230 92731 72131 99634 10440 48644 71951 070
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 3 4754 6311 8179 1392 4105 3366 0735 14413 20017 846
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 14 38313 40824 53331 09031 83827 26038 98855 56254 70039 823

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 72 15451 54557 53078 347105 200120 20291 547103 654108 80865 440
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 45 93345 32854 97360 01580 14091 63183 46987 42374 90960 583
Investiční dotace
Investiční dotace 28 25614 3422 55718 33225 05928 5718 07816 23133 8984 857

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 25 0337 5044 20018 2219141 2933 0732 5211 6822 231
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 24 0537 1543 91514 8726149932 8232 3211 2382 031
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 9803502853 349300300250200444200

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 446 305437 350492 501636 266608 286558 677579 495697 640786 760759 007
Běžné výdaje
Běžné výdaje 328 021342 268383 362413 487458 817437 426466 311529 613581 267617 094
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 118 28495 083109 139222 780149 470121 251113 185168 027205 493141 913

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.