MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Úvaly Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 120 689167 515145 040189 857184 475179 759207 969313 918249 850131 366
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 279110 188106 256115 662123 253128 826152 847182 138177 626103 754
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 03221 81423 06526 81024 64826 42729 57435 10135 46717 288
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 35335339912501 6121 8101435112
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 02535 16015 31947 25936 57422 89523 73896 53636 70810 312

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Úval v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 92 279110 188106 256115 662123 253128 826150 473180 019176 345102 817
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 20 32021 27124 79028 24727 03122 79726 01631 90934 72616 569
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 19 09119 33119 27523 44420 81428 75430 52541 74737 47814 536
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 32 87137 41546 22248 32248 56858 34269 29474 97975 18836 581
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 1386 6927 5387 5627 4717 7867 5957 92613 79110 512
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 6 10618 9652 6011 59212 5383 6315 97711 0134 56416 386
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 7526 5135 8306 4956 8317 51611 06612 44610 5988 234

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 13 03221 81423 06526 81024 64826 42729 57435 10135 46717 288
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 9365 3824 0495 0794 0254 9686 7578 7779 7764 419
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7 72815 42917 78321 07320 11920 73021 15622 83022 67911 335
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 7312132324
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3611 0001 2336575037271 6603 4913 0101 529

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 15 02535 16015 31947 25936 57422 89523 73896 53636 70810 312
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 9 70411 87112 75118 72424 17315 21915 97723 05915 0826 760
Investiční dotace
Investiční dotace 5 32123 2892 56828 53512 4017 6757 76173 47721 6253 552

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 35335339912501 6121 8101435112
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 712533725027130435112
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 28210036210001 5851 68010000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 110 813198 101216 991186 585166 297171 413192 908297 714252 545118 215
Běžné výdaje
Běžné výdaje 83 967112 943121 390116 162121 937142 104150 030166 956179 20487 349
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 26 84685 15895 60070 42444 36029 31042 878130 75873 34130 866

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.