MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Úsobí Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 27916 86918 82818 71921 66921 74027 15920 60423 35111 148
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 6438 3149 37110 4669 62710 93613 12014 40014 6207 605
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0156 0433 6624 6355 3907 5355 9665 2636 0463 103
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 114623 9292 5713 1461 2932661762 24958
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5072 4501 8661 0483 5061 9767 805764436381

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Úsobí v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4098 0998 9099 6248 97310 24912 06513 69713 7916 585
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 9291 9722 2002 4852 3221 9492 2442 6812 8571 359
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4631 7641 6881 9371 5632 2772 6953 5783 1501 221
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 1563 5764 1584 3604 2865 0906 1136 4376 3273 073
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 531414465442437447466451825528
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 587475692628450457496310
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 271298322330340456989213794

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3 0156 0433 6624 6355 3907 5355 9665 2636 0463 103
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 8502 4502 1623 1493 9296 1744 5542 0753 3172 531
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 9961 2241 3191 3401 3701 3361 3812 8992 310429
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 01235668770
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1682 368159140851923282411143

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5072 4501 8661 0483 5061 9767 805764436381
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3971 1261 5711 0481 5641 7441 429764316320
Investiční dotace
Investiční dotace 1101 32429401 9422326 376012061

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 114623 9292 5713 1461 2932661762 24958
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 114623 9292 5713 1461 2932661762 24958
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 57812 05718 40312 54824 06911 17924 19117 82823 4589 070
Běžné výdaje
Běžné výdaje 10 7219 8358 92412 14113 02410 13113 49613 26917 9778 018
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8572 2229 48040711 0451 04810 6954 5595 4811 052

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.