MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Unhošť Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 79 67386 03298 351116 807118 806142 328134 048175 685170 52788 603
Daňové příjmy
Daňové příjmy 60 17065 44074 43181 06877 10685 85499 796116 236122 21464 863
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 39213 73014 39414 84213 98016 34022 52732 14232 55620 320
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4144992 5479304301 4933 9713 4831 7653
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 6966 3636 98019 96627 29038 6427 75423 82413 9923 418

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Unhoště v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 59 03563 96373 00580 13975 61284 13697 508113 204117 93860 026
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 15 12315 68118 26220 81719 74416 17018 39022 24724 62411 768
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 12 83513 37913 50015 62912 80818 32421 42628 82626 30110 203
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 23 50226 95633 16935 17635 10540 98348 63551 82552 70725 678
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 6412 7222 8862 9002 9052 9503 0783 0305 7184 138
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1241 4279829247388305 2716 3027 3187 446
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 8113 7984 2054 6924 3124 8797089741 270794

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 12 39213 73014 39414 84213 98016 34022 52732 14232 55620 320
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 7 8049 1149 70810 0099 50611 56913 16713 79913 76810 682
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3 2883 6653 7423 7743 4443 4665 1256 0515 8933 217
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2117181514143 0439 32510 0493 705
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 2799359261 0431 0161 2911 1922 9672 8462 716

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6 6966 3636 98019 96627 29038 6427 75423 82413 9923 418
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6 2396 1986 98012 75515 6729 5957 75410 9588 6303 418
Investiční dotace
Investiční dotace 45716507 21111 61829 047012 8665 3620

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 4144992 5479304301 4933 9713 4831 7653
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3994993089303271 4933 9711331 0153
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1602 2390103003 3507500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 55 35162 65677 484139 827103 778100 003104 159125 437120 13675 278
Běžné výdaje
Běžné výdaje 50 57055 65160 08970 97652 67959 62071 04782 99184 29944 262
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4 7807 00517 39468 85151 09940 38333 11242 44635 83731 016

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.