V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Úlice Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 28210 03511 61111 31217 43326 13625 09111 65614 03914 408
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 6116 8607 5928 1588 6037 9768 6338 96210 63211 077
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2523 0322 2091 7171 1551 3082 0902 2812 2471 918
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13517423571 0313317900
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2841261 7681 0816 64416 81914 3504041 1601 413

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Úlic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2236 5437 2457 8108 2817 5918 3978 62310 24810 656
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2661 3751 5601 7261 9121 7791 4471 5261 8441 969
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1541 2751 3771 3101 4821 1901 6861 8192 4502 163
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2652 3942 7883 2283 3363 2663 7714 1494 4044 343
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8878308598449108098548648651 471
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 20721519321815352135137607606
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 44545246748448949550412877104

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 20,93 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 2523 0322 2091 7171 1551 3082 0902 2812 2471 918
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 0372 9061 8521 4628629971 7642 0271 9391 519
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 33182425443532384946
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11321121001
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 170104331229248274293216258352

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2841261 7681 0816 64416 81914 3504041 1601 413
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 881263641 0811 0052 0421 1384041 160963
Investiční dotace
Investiční dotace 19601 40405 63914 77713 21200450

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 13517423571 0313317900
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 13517423311 0313317900
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00026000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 9138 9218 0859 24511 44846 77332 84710 40710 31510 548
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 9985 4086 7905 8869 5428 3207 7148 4439 7809 090
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 9153 5131 2953 3591 90638 45325 1331 9645351 457

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.