MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Újezd pod Troskami Královéhradecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 4966 8826 1856 4776 3396 9987 65227 95243 1106 135
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 5084 9805 3485 8555 4536 0076 7518 0928 4884 201
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 222198135166126187602385351478
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17882527114750117504
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7491 61667718561379829819 46433 5211 452

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Újezdu pod Troskami v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 4384 9125 3005 7105 4215 9426 7108 0448 3784 135
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9501 0891 2171 3761 2521 0341 1451 5091 553740
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8638948569927891 1591 3111 9431 645637
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 5161 8122 1092 2332 1662 5912 9813 4743 3131 604
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 9018969279009099079008671 590896
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 545533289192193198
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 20321718520430324784598460

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,56 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 222198135166126187602385351478
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 102169459841091
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1615181619181917774101
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 619238253112105160123
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 19014445667213156793108252

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7491 61667718561379829819 46433 5211 452
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 449148227185613266298464307166
Investiční dotace
Investiční dotace 3001 46845000533019 00033 2141 286

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 17882527114750117504
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1728255147501104
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 060026600007500

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 4 1028 1582 7053 1234 5785 3394 83328 63069 08212 826
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 8032 6702 6493 1233 9063 9383 7433 6054 0756 160
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2995 4885506721 4011 09025 02565 0076 666

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.