MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Újezd Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 11 58514 08014 26719 28322 26024 85419 49718 03319 8187 251
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 9198 4108 3999 5668 6397 10910 5209 4449 0745 085
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0065 1664 5269 0353 3732 3015 9233 4133 8982 090
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6442644235713 9771 8331 0174 2560
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59646369965810 1901 4681 2224 1582 58976

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Újezdu v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 5 9387 9857 7579 1497 4686 8797 7758 7438 9974 438
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7781 2811 4381 6621 5591 2651 4381 6981 837875
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0921 1331 0871 2751 0331 4631 7092 2502 016782
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0262 2972 6772 8692 8343 2733 8804 0514 0441 967
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 386383438434419410418405652404
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 391610213525275280361350
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6182 8752 1072 8881 58844455578760

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 21,36 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 0065 1664 5269 0353 3732 3015 9233 4133 8982 090
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 0624 3053 5667 8071 1691 0614 7481 9962 1101 149
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7738038301 0801 0191 0811 0231 1781 264645
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21111116412132
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 169561281471 184157137199523165

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 59646369965810 1901 4681 2224 1582 58976
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3964633996587 7561 16842241074976
Investiční dotace
Investiční dotace 200030002 4343008003 7481 8410

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 6442644235713 9771 8331 0174 2560
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6442644235713 9771 8331 0174 2560
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 9 7038 40714 57512 07417 20211 51022 41125 01517 1264 823
Běžné výdaje
Běžné výdaje 9 2045 9379 78010 53410 22510 22517 08610 2039 5234 414
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 4992 4714 7961 5406 9761 2855 32514 8137 603410

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.