V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Městys Uhelná Příbram Kraj Vysočina

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 9 85711 37113 08412 94714 90017 74321 15626 04321 73717 180
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 7937 5039 1298 8399 2778 97410 37712 02713 97013 884
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2382 0882 4692 7653 7566 8518 47010 6025 4022 410
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 47745672769250182213725180
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7791 7079191 0681 7761 8682 1273 2011 640705

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Uhelné Příbrami v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 5057 0727 7838 8399 2778 7429 90311 43412 91913 395
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 2981 5421 8142 0802 3042 1621 8252 0872 4822 658
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3541 5521 6141 5871 7801 4412 1152 4733 2782 903
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 7502 8463 2693 9034 0083 9524 7275 6135 8995 830
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8248878261 0039119119029229231 634
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 88118111111249252244
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2722372502582632653229185126

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2382 0882 4692 7653 7566 8518 47010 6025 4022 410
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 6701 6641 3752 1273 1696 1667 5669 5784 2371 295
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 400424449481503507628799915843
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1403216161854636363
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 155061314168161222163187209

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7791 7079191 0681 7761 8682 1273 2011 640705
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7799538599101 6141 7062 0271 0801 490555
Investiční dotace
Investiční dotace 0754601581621621002 121150150

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 47745672769250182213725180
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 47745672769250182213725180
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 10 81310 95711 14614 43515 07217 33321 16521 47216 80026 293
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 2018 3887 44410 43910 73311 79618 18519 43413 65713 936
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 6122 5693 7013 9964 3395 5362 9802 0383 14312 357

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.