V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tvrdkov Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 7438 9088 88510 6087 52210 33619 3338 2529 78414 156
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 6653 9464 8385 0145 2044 8915 6636 0786 8417 129
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0042 9991 8951 7448512 0672 6271 4192 3273 283
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 492112213130881905153412
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0251 9422 1413 6371 3372 49710 1387395823 732

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tvrdkova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 3 4953 8294 3364 7754 9664 6865 2996 0836 8357 093
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7138449761 0941 1971 1329491 0841 2761 371
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 6968038568329237531 1011 2861 6881 501
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 1 3651 4701 7322 0482 0792 0652 4612 9193 0403 012
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 497488530555533500505510510865
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 21181925172123242277279
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 204205224220216215261414465

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0042 9991 8951 7448512 0672 6271 4192 3273 283
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 253306279316312408312533391478
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5426501 1191 1222886491 9443861 5642 021
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 16191515221111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1942 0244822922491 009370499370783

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 0251 9422 1413 6371 3372 49710 1387395823 732
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1 0251 0001 9019234988611 941739582428
Investiční dotace
Investiční dotace 09422402 7148391 6368 198003 304

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 492112213130881905153412
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 492112213130881905153412
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 9946 7099 29011 5034 78313 09013 9869 61911 15216 474
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 7085 1197 3585 8214 1034 1546 5436 8746 3847 265
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2861 5901 9325 6826808 9377 4432 7454 7699 209

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.