V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tursko Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 16 29419 03920 66723 86424 46327 64322 06027 57223 51026 280
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 92517 42918 68521 21222 00420 53019 85721 39821 32919 889
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1398761 1501 1311 2624 2951 7575 4341 9502 179
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 418028011220020
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2257168321 4931 1962 8084247412314 191

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Turska v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 92517 42918 68521 21222 00420 53019 85721 39821 32919 889
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 2922 5432 8203 3803 8733 6393 0043 3003 5073 771
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 9922 3562 4782 5702 9812 4113 4773 9064 5864 108
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9544 0695 0166 3056 7106 6147 7748 8868 3178 240
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0821 1811 1471 0941 1481 1391 1511 1671 3762 113
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 63595346464840483543720
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 5427 2227 1717 8177 2466 6784 4113 6553 000937

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1398761 1501 1311 2624 2951 7575 4341 9502 179
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 456378387289545624640592785819
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 193308289311249256351408421421
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 92234433243422
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4811884735284643 4107634 431502517

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2257168321 4931 1962 8084247412314 191
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1477168321 2741 1961 996424741231242
Investiční dotace
Investiční dotace 790022008120003 949

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 418028011220020
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 418028011220020
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 49224 90717 10817 09118 70019 72320 72223 46029 95127 810
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 71513 77113 96716 42316 53117 28816 83319 88719 44220 246
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 77811 1363 1416682 1692 4343 8893 57310 5107 565

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.