V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Trnová Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 98113 43418 52424 79118 75022 13018 07322 73326 31626 568
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 53610 64612 15614 45316 78514 88215 59118 20521 08821 579
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2582 1781 6088139477697188741 2031 238
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 721492 0637 590853003130
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4655612 6961 9359336 4751 7643 6533 9933 721

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Trnové v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 47110 36412 04214 04315 31514 78515 50118 07520 93321 307
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1342 4492 8033 2013 6833 4892 8773 3123 9894 337
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0362 2692 4412 3972 7992 2903 2833 8655 1984 677
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 8784 2074 9445 8986 2996 2777 3438 7709 3469 382
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6596125826275806285895406431 207
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 32403837373139804817826
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 7337881 2351 8831 9162 0711 370784939878

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2582 1781 6088139477697188741 2031 238
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 1 3051 1721 254417322318341325401470
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 280206259368374361359380376265
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 2610332334421466
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 64879092252498715166538

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2 4655612 6961 9359336 4751 7643 6533 9933 721
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1542111 0539885932 1931 7643 3971 590855
Investiční dotace
Investiční dotace 2 3113501 6449483404 28102562 4032 865

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 721492 0637 590853003130
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 721492 0637 590853003130
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 92822 39118 52830 57512 73519 59215 57710 67519 71017 610
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 2918 66110 36511 18910 0109 35413 5609 92013 08010 878
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 63713 7298 16319 3852 72510 2382 0177556 6306 732

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.