MENU
Nápověda
V databázi máme 3 505 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Trmice Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 58 35964 97971 48073 20773 46585 62388 87594 567119 03155 936
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 17247 22553 13457 02053 53759 36566 13574 450100 50146 117
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 9029 98910 6219 6788 27210 00811 77312 19313 5306 242
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 633540156502 709144 3989861525
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6527 2267 5696 4598 94716 2366 5687 8274 9403 052

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Trmic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 97546 17651 88955 56052 42157 82165 32072 19498 94944 083
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 9 94811 25113 09014 59013 73411 16712 31914 41715 7107 541
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 6268 8368 78710 0218 18811 74613 37717 57115 7946 126
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 15 78417 91421 60521 24622 44626 26730 41131 63631 68215 417
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7 3776 6027 2248 4846 9387 1357 1067 15634 04812 931
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 0781 1268629488061 0098159651 0291 599
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1624473212703104971 291449684470

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8 9029 98910 6219 6788 27210 00811 77312 19313 5306 242
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4445406647306281 0361 0908311 192537
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 5 8316 1266 1086 3345 9736 8827 3097 4227 9623 658
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1 1181 1198616661119801 714444
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5102 2052 9891 9481 6712 0893 1763 9392 6621 604

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6527 2267 5696 4598 94716 2366 5687 8274 9403 052
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 6526 9346 1736 4598 6675 5393 6516 6084 8462 121
Investiční dotace
Investiční dotace 02911 396028010 6972 9171 21994931

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 633540156502 709144 3989861525
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 633540156502 709144 3989861525
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 60 96167 61278 18164 67671 47074 44681 04084 01997 63052 756
Běžné výdaje
Běžné výdaje 52 14754 47960 41659 36557 02861 90969 45978 15985 95047 130
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 81513 13317 7655 31114 44212 53811 5825 86011 6815 625

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.