V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tři Dvory Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 23211 84613 93513 74015 47015 57716 99918 11921 05823 040
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 39310 21311 22112 38413 28112 65414 32316 52418 65818 803
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1271 1391 0911 0399316844601 3298532 874
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 85116030020136
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7044891 6233021 2592 2372 2162661 3461 328

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tří Dvorů v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 22110 09111 08512 25813 14312 52614 30316 49718 48518 688
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 0462 4502 7083 0623 4403 2322 7293 0733 6063 881
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 0542 3392 4012 3402 6542 1543 1863 6734 7994 280
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 9604 1264 8675 7585 9765 9087 1198 3468 6438 589
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 495505476471452470493521536941
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 86717274587662763763810
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 580600560552561685714120139187

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 1271 1391 0911 0399316844601 3298532 874
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 5562716646726384899253
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 844880845834680280228206231244
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1744111112411 913
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 210193172137203330168274282465

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 7044891 6233021 2592 2372 2162661 3461 328
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3773213293025861 5046462661 109330
Investiční dotace
Investiční dotace 1 3281681 29406737331 5700237998

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 85116030020136
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 85116030020136
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 14 6936 7298 8878 28016 87210 04012 57413 26714 30519 153
Běžné výdaje
Běžné výdaje 5 5685 9796 6467 8517 5909 3938 7499 06311 64514 816
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 9 1257502 2414299 2826473 8254 2042 6604 337

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.