V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Třemošná Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 72 83478 66578 79486 65897 80793 03296 370110 814125 569127 533
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 75861 44266 50871 70577 51873 75882 45194 165104 399107 083
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7363 1243 4933 3143 0923 0183 5485 2797 59610 570
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3004 1066246002 787223463547394
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 0399 9938 16911 03914 41016 0349 90710 82213 5349 875

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třemošné v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 56 23961 11765 41871 25877 12273 05482 05593 603103 837106 233
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 13 63615 24715 53317 62919 98418 93915 73817 68720 64722 454
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 44112 97413 26312 98514 90912 20217 76920 46226 56723 826
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 22 12423 77426 89031 95133 55933 44739 71746 48947 86847 798
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 3 2023 2153 2403 2783 3203 2733 3823 4103 3466 043
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 2471 2821 3809009468699214 8924 7285 073
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4 5884 6265 1124 5144 4044 3234 5296636801 039

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 7363 1243 4933 3143 0923 0183 5485 2797 59610 570
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9831 7411 4551 6421 3541 0899421 4441 0941 237
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 7927438958988749921 5012 0832 6272 220
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 411111112 1683 156
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9576391 1427738629351 1031 7511 7073 958

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 13 0399 9938 16911 03914 41016 0349 90710 82213 5349 875
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7 7877 0448 1699 3579 65015 0639 9079 95912 1819 650
Investiční dotace
Investiční dotace 5 2522 94901 6824 76097108631 353224

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3004 1066246002 787223463547394
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3004 1066246002 787223463547394
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 66 59674 40774 21182 65476 89283 02370 33992 775114 325106 798
Běžné výdaje
Běžné výdaje 47 01751 05454 96262 46967 27064 20566 79366 67580 75682 512
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 19 57823 35319 25020 1859 62218 8193 54726 10033 56924 286

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.