V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Třemešné Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 02812 54912 63614 03217 42513 58214 70721 82020 85624 689
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 5267 5227 6127 8688 5398 2948 7699 73911 57212 381
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3483 4533 6253 1694 1763 0234 1148 4786 8228 795
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2617136449671495111 1361105
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8931 5021 3632 5474 6432 1151 3142 4672 3523 508

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třemešného v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 9367 0437 2357 7998 4087 9768 6199 55511 23611 724
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 2 1791 9231 6681 8512 0631 9471 5801 7412 1232 320
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2571 4321 4931 4211 6091 3121 8492 0862 8382 566
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 4522 6243 0243 5033 6233 5974 1384 7445 0995 146
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 8388418177968438527827119011 374
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 15131420211511206199206
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1952092172072492522586775111

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 18,29 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 3483 4533 6253 1694 1763 0234 1148 4786 8228 795
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 3 6623 0313 1452 7053 3262 0013 2067 5945 7797 183
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3713633843917427538247877791 090
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 211000000295
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3125795721082698397264227

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 8931 5021 3632 5474 6432 1151 3142 4672 3523 508
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 1971 0505634468611 765935433792615
Investiční dotace
Investiční dotace 6964528002 1013 7823503782 0341 5602 894

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 2617136449671495111 1361105
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2617136449671495111 1361105
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 2928 16114 46216 5028 4649 34412 11915 70618 96117 785
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 0257 3757 7836 6267 7338 4468 32911 78411 50813 015
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 1 2687866 6799 8767318983 7913 9227 4544 770

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.