V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Třebušín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 12 31010 80711 01612 58413 14716 17417 78818 97521 99020 481
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 6928 4617 6938 6539 4919 12810 12311 98313 21813 429
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6921 6751 8802 9002 4742 6662 5232 7192 6292 960
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 170632930338711 3067658342
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7566081 4147281 1454 3103 8364 1976 0853 749

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třebušína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 9 5858 3117 5918 5389 1688 9469 98411 55413 21813 429
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 4 4722 9221 7141 9962 2462 1501 7992 0722 4962 704
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 3101 4741 5341 5251 7401 4342 0892 4643 3122 961
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 6062 7023 1073 7493 9173 9294 6695 5915 9545 942
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7687837868167628047867887931 376
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 31303733304749559579314
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3974014124194735815947985132

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 6921 6751 8802 9002 4742 6662 5232 7192 6292 960
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6966436476881 1301 0937438337131 329
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 8008861 0282 0561 1831 3171 4911 4171 5211 072
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1000000063189
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 195146205156161255289470332370

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 7566081 4147281 1454 3103 8364 1976 0853 749
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 7186081 0647281 1451 4511 6628962 1331 136
Investiční dotace
Investiční dotace 380350002 8592 1743 3013 9522 614

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 170632930338711 3067658342
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 170632930338711 3067658342
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 5908 55114 77213 41412 05416 03516 84320 42534 45731 743
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 8637 09911 48510 50810 99010 25610 70213 03412 53915 869
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 7271 4523 2872 9061 0635 7806 1427 39121 91815 873

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.