MENU
Nápověda
V databázi máme 3 498 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Třeboň Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 319 976331 643348 179354 508350 201421 000442 963464 708512 098264 442
Daňové příjmy
Daňové příjmy 143 593154 629168 856175 292161 944178 309206 909232 339241 816138 884
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 136 824135 702138 631141 553136 410170 255159 830172 423203 444101 919
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 2561 48014 1053 5816 67524 58521 5712 62114 4883 574
Přijaté transfery
Přijaté transfery 30 30339 83326 58734 08345 17147 85254 65357 32652 35120 065

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třeboně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 122 855129 501143 721148 869137 347153 668177 782201 336211 11796 738
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 29 32530 21634 18338 17135 77229 07132 74038 96742 07620 132
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 24 47324 90924 46527 72022 41632 05437 07349 21943 76016 969
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 44 84950 51660 18762 41261 48671 69184 20588 55987 84442 706
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 8356 3406 4906 3626 2527 0386 7626 67011 9904 850
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11 71612 09612 85212 1989 63811 71314 92515 78122 60210 271
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 5 6585 4245 5442 0061 7842 1002 0772 1402 8441 810

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 136 824135 702138 631141 553136 410170 255159 830172 423203 444101 919
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 15 51516 70816 33115 30015 16913 29914 97217 19818 0357 944
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 114 784109 042115 738116 992108 754118 762135 667139 783162 44289 270
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5935497321 3131 44333 3123 3227 87212 8881 478
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 9329 4035 8307 94811 0444 8825 8697 56910 0793 227

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 30 30339 83326 58734 08345 17147 85254 65357 32652 35120 065
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 36327 47026 44132 08340 48732 74829 21736 36731 08818 305
Investiční dotace
Investiční dotace 5 94012 3631472 0004 68415 10325 43520 95921 2621 760

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 2561 48014 1053 5816 67524 58521 5712 62114 4883 574
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 1361 1903 8803 5816 67524 58521 2572 62114 4883 574
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3 12029010 226000314000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 275 589291 879330 523287 277390 777414 608448 888398 653448 492258 246
Běžné výdaje
Běžné výdaje 178 188190 076214 555220 121212 229206 184218 820253 967267 228155 823
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 97 400101 803115 96867 156178 548208 424230 068144 686181 264102 423

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.