V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Třeboň Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 313 291319 976331 643348 179354 508350 201421 000442 963464 708512 098
Daňové příjmy
Daňové příjmy 135 781143 593154 629168 856175 292161 944178 309206 909232 339241 816
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 114 692136 824135 702138 631141 553136 410170 255159 830172 423203 444
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 2449 2561 48014 1053 5816 67524 58521 5712 62114 488
Přijaté transfery
Přijaté transfery 54 57430 30339 83326 58734 08345 17147 85254 65357 32652 351

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třeboně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 113 862122 855129 501143 721148 869137 347153 668177 782201 336211 117
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 24 87929 32530 21634 18338 17135 77229 07132 74038 96742 076
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 21 61924 47324 90924 46527 72022 41632 05437 07349 21943 760
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 43 00044 84950 51660 18762 41261 48671 69184 20588 55987 844
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 6 7996 8356 3406 4906 3626 2527 0386 7626 67011 990
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 11 53511 71612 09612 85212 1989 63811 71314 92515 78122 602
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6 0305 6585 4245 5442 0061 7842 1002 0772 1402 844

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 114 692136 824135 702138 631141 553136 410170 255159 830172 423203 444
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 13 48715 51516 70816 33115 30015 16913 29914 97217 19818 035
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 95 159114 784109 042115 738116 992108 754118 762135 667139 783162 442
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 5815935497321 3131 44333 3123 3227 87212 888
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 5 4665 9329 4035 8307 94811 0444 8825 8697 56910 079

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 54 57430 30339 83326 58734 08345 17147 85254 65357 32652 351
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 24 60724 36327 47026 44132 08340 48732 74829 21736 36731 088
Investiční dotace
Investiční dotace 29 9685 94012 3631472 0004 68415 10325 43520 95921 262

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 2449 2561 48014 1053 5816 67524 58521 5712 62114 488
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 5 2256 1361 1903 8803 5816 67524 58521 2572 62114 488
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 3 0193 12029010 22600031400

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 308 616275 589291 879330 523287 277390 777414 608448 888398 653448 492
Běžné výdaje
Běžné výdaje 177 146178 188190 076214 555220 121212 229206 184218 820253 967267 228
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 131 47097 400101 803115 96867 156178 548208 424230 068144 686181 264

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.