V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Třebeň Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 8 0389 2768 3528 8699 8079 52311 92312 50813 78316 148
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 2647 0647 2637 5898 2637 7358 65810 06911 99012 440
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8508506448131 2636797171 0129621 622
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 151 133112189019981 00000
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9092293322772811 0902 4504278312 086

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třebeně v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 1937 0127 0267 5578 1767 6598 64810 06911 79312 411
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 3181 6141 5551 6651 9501 8131 5141 7522 1702 334
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 1601 2931 3191 2501 4501 1791 7292 0512 8452 527
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 2162 3622 6753 0803 2633 2333 8634 6535 1055 073
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 2341 3091 2061 2741 2311 1371 2001 2071 2642 064
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 24232926334232340336303
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2414132422622492563096673109

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 8508506448131 2636797171 0129621 622
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 290288290272325223267415396273
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 430379204412308282272387254734
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 292219121273822113154
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 101161130118617168141188200461

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 9092293322772811 0902 4504278312 086
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3611872122772811 0907574278312 086
Investiční dotace
Investiční dotace 548421200001 692000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 151 133112189019981 00000
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 151 133112131019981 00000
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00058000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 7 4265 4744 75512 0699 5829 5349 3377 93416 03411 660
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 8364 4384 1064 7116 2096 6696 7737 3618 37911 115
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 3 5901 0366497 3583 3732 8652 5645737 655545

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.