MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Třanovice Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 20 50621 38634 66923 87331 60530 46929 55430 81932 36923 559
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 29815 30716 90818 00917 50619 11522 19924 85926 46213 163
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0448721 4741 0481 4892 8774 1783 0192 9881 463
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3691 09632915110051200160
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7954 11115 9584 66512 5108 4723 0572 9402 9038 933

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třanovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 19315 23316 64317 94817 48719 09321 95224 62526 22612 860
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 0123 6143 9704 5014 3523 5624 0084 7515 0802 428
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 6912 8772 8423 2772 7373 9094 5836 0215 3322 068
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 9085 8276 9917 3757 4938 74310 40110 84110 7065 203
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 9502 2552 2602 2322 2142 1752 1682 2624 0572 604
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 635651585249575552762355
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 569603529507639654217198289203

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 0448721 4741 0481 4892 8774 1783 0192 9881 463
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 223270458446465764563620707409
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 3724353684356051 6881 7091 7421 989953
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111101110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4471666471664184241 905656292101

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 7954 11115 9584 66512 5108 4723 0572 9402 9038 933
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 0949148911 5072 7491 1615271 707897740
Investiční dotace
Investiční dotace 16 6463 19715 0673 1599 7617 3112 5301 2342 0068 194

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3691 09632915110051200160
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1691 096229610500160
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2000100901000120000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 20 88822 83831 75119 32635 17023 20324 07630 37034 03210 695
Běžné výdaje
Běžné výdaje 12 86510 34813 27415 02214 23116 52118 59921 16221 6289 884
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 8 02312 49018 4774 30420 9396 6825 4769 20712 404812

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.