V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Třanovice Moravskoslezský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 21 31920 50621 38634 66923 87331 60530 46929 55430 81932 369
Daňové příjmy
Daňové příjmy 18 50413 29815 30716 90818 00917 50619 11522 19924 85926 462
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9031 0448721 4741 0481 4892 8774 1783 0192 988
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3503691 0963291511005120016
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5625 7954 11115 9584 66512 5108 4723 0572 9402 903

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Třanovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 13 45713 19315 23316 64317 94817 48719 09321 95224 62526 226
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 5553 0123 6143 9704 5014 3523 5624 0084 7515 080
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 4412 6912 8772 8423 2772 7373 9094 5836 0215 332
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 8004 9085 8276 9917 3757 4938 74310 40110 84110 706
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 0671 9502 2552 2602 2322 2142 1752 1682 2624 057
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 54635651585249575552762
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 540569603529507639654217198289

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 9031 0448721 4741 0481 4892 8774 1783 0192 988
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 221223270458446465764563620707
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 2853724353684356051 6881 7091 7421 989
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0111110111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 3974471666471664184241 905656292

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5625 7954 11115 9584 66512 5108 4723 0572 9402 903
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5623 0949148911 5072 7491 1615271 707897
Investiční dotace
Investiční dotace 7 23716 6463 19715 0673 1599 7617 3112 5301 2342 006

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 3503691 0963291511005120016
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1501691 09622961050016
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 200200010090100012000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 44 07920 88822 83831 75119 32635 17023 20324 07630 37034 032
Běžné výdaje
Běžné výdaje 14 40612 86510 34813 27415 02214 23116 52118 59921 16221 628
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 29 6738 02312 49018 4774 30420 9396 6825 4769 20712 404

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.