MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Toužim Karlovarský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 64 54874 03284 00588 07885 93891 904101 818118 850127 67259 921
Daňové příjmy
Daňové příjmy 52 36957 73764 52971 90363 78870 95782 85192 75894 25948 253
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 3838 2346 0086 2916 7816 85912 35315 39515 4975 958
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1521805 1485272583 7141766622 94335
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6457 8808 3199 35715 11110 3736 43810 03614 9735 675

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Toužimi v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 50 84656 49963 44669 99262 81870 16581 02290 07191 49544 023
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 12 44713 78815 73217 94616 56413 49315 13717 64218 6178 881
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 11 50811 76811 63313 32110 69515 25517 54322 77719 8477 694
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 21 10123 85828 61129 98729 35034 12239 85841 04039 89319 362
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 4 5294 7504 5085 4234 7924 7614 7094 6998 8764 575
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4363923973754125513 1413 2963 2602 894
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 8261 9432 5662 9391 0061 9826336161 001617

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 3838 2346 0086 2916 7816 85912 35315 39515 4975 958
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2443396489013977641 564503719384
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 4 9466 8124 3224 3663 3395 1765 9378 3458 3032 373
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 261239242298256662 4925 5695 3822 717
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9328457967242 7898522 3609771 093484

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 6457 8808 3199 35715 11110 3736 43810 03614 9735 675
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 5 5656 0065 9178 16810 3728 4746 4389 9617 0323 424
Investiční dotace
Investiční dotace 9 3351 8742 4021 1894 7391 8990757 9412 251

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1521805 1485272583 7141766622 94335
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1521808985272583 5141766622 94335
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 004 250002000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 56 28155 22364 70681 73370 71084 39186 34184 660121 12355 256
Běžné výdaje
Běžné výdaje 38 53938 34849 66755 80653 09853 78561 19665 58170 19741 889
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 17 74316 87515 03925 92817 61130 60625 14519 07950 92613 368

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.