V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tochovice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 13 85519 27911 97613 46113 75513 52517 19117 97420 08121 135
Daňové příjmy
Daňové příjmy 8 2218 0669 0069 75910 5649 95310 93313 05714 81515 284
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4481 8251 6401 6481 8402 0722 1732 8202 6382 203
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 33155150893441 915356239107
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1539 2331 1801 9651 3471 4562 1701 7402 3883 541

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tochovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 7 4597 9678 8609 64610 4779 85710 81912 59114 63915 149
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 7701 9512 1622 4022 7242 5732 0962 3242 8433 098
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4391 8601 9141 8232 1021 7062 4172 7593 7593 388
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 3 3093 2493 8794 4924 7324 6785 4086 2716 7526 795
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 7947727828037957987868298471 361
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 81565865643516312333361
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 6579656059679697105147

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 1 4481 8251 6401 6481 8402 0722 1732 8202 6382 203
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 8531 1071 0489711 1391 3641 3501 9961 7211 194
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 448457450544568518476533666641
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1111111100
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 146261142133132190347290250367

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 4 1539 2331 1801 9651 3471 4562 1701 7402 3883 541
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8031 5104968899201 4568644521 3803 224
Investiční dotace
Investiční dotace 3 3507 7236841 07642601 3061 2881 009316

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 33155150893441 915356239107
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 33155150893441 915356239107
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 0000000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 13 67323 17810 27112 18412 6449 84014 13519 09230 72915 844
Běžné výdaje
Běžné výdaje 7 4076 0277 8799 0329 6907 9239 53710 98416 10111 484
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 6 26617 1502 3933 1522 9541 9174 5998 10814 6284 360

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.