V databázi máme 3 418 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tlumačov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 5 58612 01012 0847 9789 1258 92012 36018 98710 1629 951
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7445 3335 7386 2936 8166 3827 1797 9289 0828 862
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5494426124731 1861 086458438364482
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001020203390481
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2936 2345 7241 0101 1231 1144 72310 618708606

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tlumačova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 4 7055 2595 6746 2066 6176 2507 0387 9289 0018 801
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 1161 3141 3961 5671 7251 6601 3381 4991 7641 825
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 0431 1961 2231 1791 3361 0811 5581 7792 3272 000
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 0432 1912 4802 8972 9932 9693 4834 0444 1914 023
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 290315303316308250329295385608
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 4923543833253274259
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 210235248242251252297575987

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 5494426124731 1861 086458438364482
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 21225444727387888322813272150
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 104122105134147145155215176167
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 342111910654352
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 199464957151526986114114

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2936 2345 7241 0101 1231 1144 72310 618708606
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 2937672352446231 114748888708606
Investiční dotace
Investiční dotace 05 4675 48976650003 9759 73000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 001020203390481
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00020203390481
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00100000000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 3 2749 93316 3214 6656 1577 2218 35419 54813 14011 592
Běžné výdaje
Běžné výdaje 2 9792 6656143 5104 2766 4855 1975 0068 8297 304
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 2957 26815 7071 1551 8827363 15814 5424 3114 288

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.