MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tismice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 14 63148 72611 69211 02712 88412 92413 21816 99421 4289 259
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8097 7769 6979 6149 3739 65811 09913 93714 8637 796
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3853614341 1851 2661 9351 7882 4232 9041 316
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6523 1842645378195860190
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 78437 4051 2981752 1671 1362456343 642148

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tismic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8097 7338 6549 4479 1419 57910 84413 79814 6227 609
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5091 7121 9342 1932 0041 6571 8882 2612 5081 197
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 4301 4891 4471 6681 3161 9012 2202 9632 7201 055
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3443 0153 5633 7553 6154 2505 0395 3305 4482 656
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0301 0171 0581 0551 0021 0661 0252 4763 1421 866
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 451919133363357600692686754
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 451482460443571648717611881

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 3853614341 1851 2661 9351 7882 4232 9041 316
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 597279169161 5321 3171 8881 835973
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 162166174158176175170173218150
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 1715162211110
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 147173218109172228301361851192

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 5 78437 4051 2981752 1671 1362456343 642148
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 12531029817587631524563457993
Investiční dotace
Investiční dotace 5 65937 0951 00001 291821003 06355

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 1 6523 1842645378195860190
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 000530158860190
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 1 6523 184264078370000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 11 52267 13912 1696 63711 40310 68011 43512 19513 5867 097
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 9693 9677 3826 1957 3987 7059 30910 2829 6105 277
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 7 55363 1724 7864424 0042 9752 1271 9133 9761 820

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.