V databázi máme 3 411 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tismice Středočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 7 77814 63148 72611 69211 02712 88412 92413 21816 99421 428
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8196 8097 7769 6979 6149 3739 65811 09913 93714 863
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6363853614341 1851 2661 9351 7882 4232 904
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 371 6523 184264537819586019
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2865 78437 4051 2981752 1671 1362456343 642

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tismic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 6 8196 8097 7338 6549 4479 1419 57910 84413 79814 622
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 1 5151 5091 7121 9342 1932 0041 6571 8882 2612 508
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 1 2431 4301 4891 4471 6681 3161 9012 2202 9632 720
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 2 3042 3443 0153 5633 7553 6154 2505 0395 3305 448
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 0361 0301 0171 0581 0551 0021 0661 0252 4763 142
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 308451919133363357600692686
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 4134514824604435716487176118

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6363853614341 1851 2661 9351 7882 4232 904
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 17597279169161 5321 3171 8881 835
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 167162166174158176175170173218
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 17171516221111
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 435147173218109172228301361851

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 2865 78437 4051 2981752 1671 1362456343 642
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 142125310298175876315245634579
Investiční dotace
Investiční dotace 1445 65937 0951 00001 291821003 063

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 371 6523 184264537819586019
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 2000053015886019
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 171 6523 18426407837000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 8 78411 52267 13912 1696 63711 40310 68011 43512 19513 586
Běžné výdaje
Běžné výdaje 3 7563 9693 9677 3826 1957 3987 7059 30910 2829 610
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 5 0287 55363 1724 7864424 0042 9752 1271 9133 976

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.