MENU
Nápověda
V databázi máme 3 500 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Terezín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 175 853140 75991 102128 981151 89878 225120 734123 19198 52945 310
Daňové příjmy
Daňové příjmy 40 81642 32447 41851 74948 78152 03259 23266 95068 16633 487
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2172 5903 4191 6462 1661 9662 8505 8675 5596 511
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 4474 4085 0296 1648 4934 2871 0094211 573270
Přijaté transfery
Přijaté transfery 123 37291 43835 23769 42292 45819 94157 64249 95323 2315 042

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Terezína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 38 32141 60547 02551 49048 24151 97158 52366 00767 29032 778
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 8 7149 83211 11112 47111 2019 49710 53712 60313 4396 420
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 8 0018 2618 0479 1707 42310 57212 09416 13314 1545 488
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 66016 73819 80520 64420 82023 64827 48729 01928 43813 810
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 5992 9014 3974 9554 9444 8554 8235 0368 6874 900
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 1 1866134013724331 2263 0821 8891 8361 402
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 3 1623 2603 2653 8783 4202 1745011 327735758

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,89 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 2 2172 5903 4191 6462 1661 9662 8505 8675 5596 511
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 6571 1574957161 1285687921 085871905
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 162169183186153249276324470279
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 11045610123391 9742 598830
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 3971 1602 7357378761 1371 4442 4841 6214 498

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 123 37291 43835 23769 42292 45819 94157 64249 95323 2315 042
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 123 37277 86321 10022 81617 81518 57454 29949 75313 5355 042
Investiční dotace
Investiční dotace 11 62513 57514 13746 60674 6431 3673 3432009 6960

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 4474 4085 0296 1648 4934 2871 0094211 573270
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 8 8384 4085 0256 1598 1934 2871 0091211 573270
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6090453000030000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 194 435118 28789 712141 157111 05568 333121 395116 84985 41544 583
Běžné výdaje
Běžné výdaje 170 306115 14666 87654 96255 88462 950117 375107 69572 22837 131
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 24 1293 14022 83686 19555 1725 3844 0209 15413 1877 451

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.