V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Terezín Ústecký kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 129 088175 853140 75991 102128 981151 89878 225120 734123 19198 529
Daňové příjmy
Daňové příjmy 35 48140 81642 32447 41851 74948 78152 03259 23266 95068 166
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 2522 2172 5903 4191 6462 1661 9662 8505 8675 559
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 8239 4474 4085 0296 1648 4934 2871 0094211 573
Přijaté transfery
Přijaté transfery 68 532123 37291 43835 23769 42292 45819 94157 64249 95323 231

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Terezína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 34 98738 32141 60547 02551 49048 24151 97158 52366 00767 290
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 7 6328 7149 83211 11112 47111 2019 49710 53712 60313 439
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 7 0448 0018 2618 0479 1707 42310 57212 09416 13314 154
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 14 00814 66016 73819 80520 64420 82023 64827 48729 01928 438
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 2 8492 5992 9014 3974 9554 9444 8554 8235 0368 687
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 7521 1866134013724331 2263 0821 8891 836
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 2 7023 1623 2603 2653 8783 4202 1745011 327735

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,68 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4 2522 2172 5903 4191 6462 1661 9662 8505 8675 559
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2 1686571 1574957161 1285687921 085871
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 344162169183186153249276324470
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 19811045610123391 9742 598
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 1 5421 3971 1602 7357378761 1371 4442 4841 621

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 68 532123 37291 43835 23769 42292 45819 94157 64249 95323 231
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8 638123 37277 86321 10022 81617 81518 57454 29949 75313 535
Investiční dotace
Investiční dotace 60 02111 62513 57514 13746 60674 6431 3673 3432009 696

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 20 8239 4474 4085 0296 1648 4934 2871 0094211 573
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 20 2888 8384 4085 0256 1598 1934 2871 0091211 573
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 535609045300003000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 142 306194 435118 28789 712141 157111 05568 333121 395116 84985 415
Běžné výdaje
Běžné výdaje 42 517170 306115 14666 87654 96255 88462 950117 375107 69572 228
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 99 78924 1293 14022 83686 19555 1725 3844 0209 15413 187

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.