MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Temelín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 59 26558 39659 16366 12166 30968 88273 97678 981102 89648 327
Daňové příjmy
Daňové příjmy 43 26444 33048 86848 71149 05551 18852 80557 18784 15732 111
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2037 1227 0657 9147 72310 90714 73916 55912 05815 709
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1676 2242 1588 6925 8115 1793 9914 3495 491162
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6317191 0728043 7201 6072 4408861 190345

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Temelína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 41 63343 10947 35347 74646 94849 45551 03755 21781 32828 895
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 7564 4114 9895 6315 3744 2494 7715 7106 4413 143
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 8822 9462 8223 1922 5663 6884 3425 7695 1962 015
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 5 2865 9726 9517 1877 0418 2479 85310 38010 4215 072
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 28 63228 29729 37029 52729 78131 42831 00932 75458 23517 835
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 35243026282421204436
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0411 4593 1922 1832 1581 8201 041583990793

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,85 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 2037 1227 0657 9147 72310 90714 73916 55912 05815 709
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 0153 5603 9634 1134 0195 3585 3405 7734 4621 545
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 7141 7401 7981 7641 8051 9001 8081 8031 594841
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 511 3707308721 3476044 1557 2895 0206 480
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4234525741 1665523 0453 4361 6949836 843

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 6317191 0728043 7201 6072 4408861 190345
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 6317199598042 3081 6072 2358861 190345
Investiční dotace
Investiční dotace 0011301 4120205000

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 9 1676 2242 1588 6925 8115 1793 9914 3495 491162
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 3 9471 2243883896111 679823379491162
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 5 2205 0001 7708 3035 2003 5003 1683 9705 0000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 39 33256 16057 04750 35072 46151 29945 84250 41670 20435 966
Běžné výdaje
Běžné výdaje 27 12230 36632 09535 72137 12336 50137 89639 72643 10724 094
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 12 21025 79524 95214 62935 33814 7987 94610 69027 09811 872

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.