V databázi máme 3 419 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Temelín Jihočeský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 58 41359 26558 39659 16366 12166 30968 88273 97678 981102 896
Daňové příjmy
Daňové příjmy 42 49843 26444 33048 86848 71149 05551 18852 80557 18784 157
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7046 2037 1227 0657 9147 72310 90714 73916 55912 058
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6309 1676 2242 1588 6925 8115 1793 9914 3495 491
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5826317191 0728043 7201 6072 4408861 190

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Temelína v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 39 65841 63343 10947 35347 74646 94849 45551 03755 21781 328
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 8493 7564 4114 9895 6315 3744 2494 7715 7106 441
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 1382 8822 9462 8223 1922 5663 6884 3425 7695 196
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 4 5585 2865 9726 9517 1877 0418 2479 85310 38010 421
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 27 99628 63228 29729 37029 52729 78131 42831 00932 75458 235
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 51352430262824212044
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 1 0651 0411 4593 1922 1832 1581 8201 041583990

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 6 7046 2037 1227 0657 9147 72310 90714 73916 55912 058
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 4 5264 0153 5603 9634 1134 0195 3585 3405 7734 462
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1 6261 7141 7401 7981 7641 8051 9001 8081 8031 594
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 63511 3707308721 3476044 1557 2895 020
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 4884234525741 1665523 0453 4361 694983

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 1 5826317191 0728043 7201 6072 4408861 190
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 8816317199598042 3081 6072 2358861 190
Investiční dotace
Investiční dotace 7000011301 412020500

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 6309 1676 2242 1588 6925 8115 1793 9914 3495 491
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 1 0303 9471 2243883896111 679823379491
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 6 6005 2205 0001 7708 3035 2003 5003 1683 9705 000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 47 06639 33256 16057 04750 35072 46151 29945 84250 41670 204
Běžné výdaje
Běžné výdaje 25 61427 12230 36632 09535 72137 12336 50137 89639 72643 107
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 21 45212 21025 79524 95214 62935 33814 7987 94610 69027 098

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.