V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Obec Tečovice Zlínský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 28 09617 83018 43229 36524 51238 06440 10036 22635 53939 026
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 70916 08616 72618 30320 04219 30121 59825 18729 07130 671
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4585937094171 9292 9993 2443 8464 5317 474
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00002 196341360101
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 9291 15199710 64634415 73015 2447 1871 937779

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tečovic v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 14 70916 08616 72618 30320 04219 30121 59825 18729 07130 671
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 3 6634 3804 2444 6565 2675 0794 2534 8045 8086 440
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 2 9973 3933 4763 3773 9023 2434 7605 5597 4746 815
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 6 0876 2187 0768 3158 7818 88210 63712 62013 43713 658
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 1 3081 4111 2181 2571 3921 3511 1341 2751 2762 406
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 799153525149697358641 052
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 575594659645649697745194212300

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 15,59 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 4585937094171 9292 9993 2443 8464 5317 474
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 2202052561471 7412 5122 9063 1993 4994 836
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 1451571471481413133333248701 254
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 0020200000159196
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 9223110412247175632341 188

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 12 9291 15199710 64634415 73015 2447 1871 937779
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 3 8894269972 1203442 6621 9412 712623779
Investiční dotace
Investiční dotace 13 53272508 525013 06813 3044 4751 3130

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 00002 196341360101
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 00009341360101
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 00002 18700000

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 34 18416 11317 05526 50144 34326 29036 90434 18132 82737 378
Běžné výdaje
Běžné výdaje 13 54410 91112 67613 71315 07019 06718 54322 98623 12525 879
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 20 6405 2024 37912 78829 2737 22318 36111 1959 70111 499

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.