MENU
Nápověda
V databázi máme 3 502 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Tachov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Příjmy celkem
Příjmy celkem 275 639304 316341 319366 741380 397391 562426 985483 950592 616258 549
Daňové příjmy
Daňové příjmy 185 767199 247225 680229 043214 828242 654283 788331 780356 054167 322
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 49 38357 28055 15952 71676 51181 31984 08394 498100 43345 541
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 3339 6804 4779 15011 4191 9943 1651 06613 0226 912
Přijaté transfery
Přijaté transfery 33 15638 10856 00375 83277 64065 59655 94956 607123 10638 775

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tachova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2016201720182019202020212022202320246/2025
Daňové příjmy
Daňové příjmy 180 376194 393212 258224 747209 383234 927274 758320 410342 966167 322
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 42 41044 33051 27557 60054 67144 48049 08161 62868 68732 902
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 35 03236 05935 53340 87033 66948 60154 65077 63771 56727 767
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 64 20673 07887 40491 99292 253108 667124 329139 122143 33369 881
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 13 39313 92714 51014 62514 16714 25026 68021 57737 77922 746
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9 1799 4049 5128 9677 3448 36818 27118 44818 48611 857
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16 15417 59414 02410 6947 27910 5601 7471 9973 1162 168

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,43 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 49 38357 28055 15952 71676 51181 31984 08394 498100 43345 541
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 9 87412 8628 9808 25410 08416 48622 79227 98922 5826 151
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 32 86634 65735 03534 21638 07538 17340 14541 50147 15225 547
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 86278109184236173 4178 8369 6543 811
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 6 5569 48411 03510 06228 11626 64317 72916 17321 04510 031

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Přijaté transfery
Přijaté transfery 33 15638 10856 00375 83277 64065 59655 94956 607123 10638 775
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 28 31836 37640 24945 31760 74048 56044 23750 93366 33429 044
Investiční dotace
Investiční dotace 4 8381 73215 75430 51516 90017 03611 7125 67456 7739 731

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 7 3339 6804 4779 15011 4191 9943 1651 06613 0226 912
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 7 2549 5303 8778 5509 2761 9442 5451 0666 5056 658
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 791506006002 1434961906 517254

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2016201720182019202020212022202320246/2025
Výdaje celkem
Výdaje celkem 272 610273 891324 662384 262342 263340 719454 539439 497553 821239 069
Běžné výdaje
Běžné výdaje 218 879238 078264 615263 756271 672271 479301 666360 443379 678173 926
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 53 73135 81360 047120 50570 59269 240152 87379 054174 14365 143

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.