V databázi máme 3 416 zodpovězených dotazů

Obecní finance FREE

Město Tachov Plzeňský kraj

Celkové příjmy

Znalost minulého hospodaření obce slouží jako základní pomůcka při hodnocení vlastní činnosti nebo plánování zásadních výdajů.

Následující údaje a grafy vycházejí z veřejně dostupných údajů publikovaných Ministerstvem financí na základě výkazů zasílaných obcemi v jednotném členění dle rozpočtové skladby. Uvedené desetileté období pokrývá alespoň dva volební cykly. Kromě údajů za zvolenou obec poskytujeme také srovnání s obcemi stejné velikostní kategorie.

2015201620172018201920202021202220232024
Příjmy celkem
Příjmy celkem 285 325275 639304 316341 319366 741380 397391 562426 985483 950592 616
Daňové příjmy
Daňové příjmy 171 091185 767199 247225 680229 043214 828242 654283 788331 780356 054
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 55 13549 38357 28055 15952 71676 51181 31984 08394 498100 433
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 9907 3339 6804 4779 15011 4191 9943 1651 06613 022
Přijaté transfery
Přijaté transfery 50 10833 15638 10856 00375 83277 64065 59655 94956 607123 106

Struktura příjmů v každém roce může být ovlivněna získáním velké dotace nebo jednorázovým prodejem kapitálového majetku. Z tohoto důvodu sledujeme podíly příjmů za celé desetileté období, čím se jednorázové výkyvy vyrovnají. Pro obec může být zajímavé porovnat se s průměrem obcí stejné velikostní kategorie, zde počítáme průměr z počtu obcí, v produktu Obecní finance - ZÁKLAD uvádíme také průměry na obyvatele.

Daňové příjmy

Zdroje z daňových příjmů obce z velké části ovlivnit nemohou, protože získávají podíl na vybraných daních dle stanovených kritérií a dle skutečného celostátního výnosu.

Pro nejvýnosnější daně není podstatné, kde se nachází sídlo poplatníka daně. V systému téměř neexistuje vazba na daňovou výtěžnost území, vyjma malé části zdrojů, které zohledňují počet zaměstnanců v obci.

Podívejte se také na odhadované příjmy Tachova v naší kalkulačce RUD.

Pozn. - data v této části neobsahují daň z příjmů právnických osob hrazenou samotnou obcí, proto se mohou lišit od výše uvedených celkových daňových příjmů

2015201620172018201920202021202220232024
Daňové příjmy
Daňové příjmy 167 021180 376194 393212 258224 747209 383234 927274 758320 410342 966
Daň z příjmu fyzickych osob
Daň z příjmu fyzickych osob 36 53542 41044 33051 27557 60054 67144 48049 08161 62868 687
Daň z příjmu právnických osob
Daň z příjmu právnických osob 30 98835 03236 05935 53340 87033 66948 60154 65077 63771 567
Daň z přidané hodnoty
Daň z přidané hodnoty 60 49764 20673 07887 40491 99292 253108 667124 329139 122143 333
Daň z nemovitých věcí
Daň z nemovitých věcí 13 35813 39313 92714 51014 62514 16714 25026 68021 57737 779
Místní a správní poplatky
Místní a správní poplatky 9 1299 1799 4049 5128 9677 3448 36818 27118 44818 486
Ostatní daňové příjmy
Ostatní daňové příjmy 16 51416 15417 59414 02410 6947 27910 5601 7471 9973 116

Z průměrné struktury ve shodné velikostní kategorii, která je součástí produktu Obecní finance - ZÁKLAD, vyplývá, že obce shodné velikostní kategorie mají přímý vliv pouze na 17,38 % daňových příjmů (daň z nemovitých věcí, místní poplatky a částečně rovněž ostatní daňové příjmy).

Největší část daňového výnosu závisí na počtu obyvatel obce, její rozloze, počtu žáků, počtu zaměstnanců, dále pak na podílech a velikostních koeficientech daných zákonem. Systém výpočtu sám o sobě není složitý, ale zohledňují se navzájem všechny obce v ČR (více než 6 250 subjektů), proto výpočet pro konkrétní obec doporučujeme provést s využitím již existujících aplikací.

Vzhledem k tomu, že rozloha obce zůstává v čase obvykle neměnná, uvádí se dále tři hlavní parametry pro sledované období.

Nedaňové příjmy

V této části rozpočtu velmi záleží na tom, jaký obec vlastní majetek a jak úspěšně s ním může hospodařit.

Patří sem platby za služby (vodné, stočné), nájmy, úrokové a podobné výnosy, ostatní nedaňové příjmy pak tvoří zejména odvody příspěvkových organizací a sankční platby.

2015201620172018201920202021202220232024
Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy 55 13549 38357 28055 15952 71676 51181 31984 08394 498100 433
Příjem z vlastní činnosti
Příjem z vlastní činnosti 11 5169 87412 8628 9808 25410 08416 48622 79227 98922 582
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku
Příjem z pronájmu nebo pachtu majetku 32 50932 86634 65735 03534 21638 07538 17340 14541 50147 152
Přijaté výnosy z finančního majetku
Přijaté výnosy z finančního majetku 21486278109184236173 4178 8369 654
Ostatní nedaňové příjmy
Ostatní nedaňové příjmy 10 8976 5569 48411 03510 06228 11626 64317 72916 17321 045

Přijaté transfery

Část rozpočtu, jejíž význam může v čase velmi kolísat. Každý rok získá obec příspěvek na přenesený výkon státní správy, což je běžná dotace, o kterou se nemusí žádat a která se nevyúčtovává. Ostatní běžné i investiční dotace většinou závisí na úsilí (a štěstí) obce.

Zde uváděné hodnoty jsou tzv. konsolidované, nezahrnují tedy převody mezi účty obce nebo mezi rozpočtovými fondy. V průměru za sledované období tvořily investiční transfery 69 % této kategorie příjmů.

2015201620172018201920202021202220232024
Přijaté transfery
Přijaté transfery 50 10833 15638 10856 00375 83277 64065 59655 94956 607123 106
Neinvestiční přijaté transfery
Neinvestiční přijaté transfery 33 38728 31836 37640 24945 31760 74048 56044 23750 93366 334
Investiční dotace
Investiční dotace 37 0264 8381 73215 75430 51516 90017 03611 7125 67456 773

Kapitálové příjmy

Pro většinu obcí nejmenší část rozpočtových příjmů, které opět souvisí s objemem a strukturou majetku.

Pokud kapitálové příjmy obce byly ve všech sledovaných letech nižší než 1 % celkových příjmů, graf se negeneruje.

2015201620172018201920202021202220232024
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy 8 9907 3339 6804 4779 15011 4191 9943 1651 06613 022
Prodej dlouhodobého majetku
Prodej dlouhodobého majetku 6 0767 2549 5303 8778 5509 2761 9442 5451 0666 505
Ostatní kapitálové příjmy
Ostatní kapitálové příjmy 2 915791506006002 1434961906 517

Struktura výdajů a saldo hospodaření

Výdaje se v základním členění dělí na běžné a kapitálové. Upozorňujeme, že ne každý objemově velký výdaj se klasifikuje jako investice, neboť může jít o opravy.

Výkazy umožňují získat přehled o výdajích nejen z hlediska jejich druhu (platy, nákupy, transfery), ale také z hlediska odvětví (školství, bydlení, životní prostředí apod.). Graf výdajů zároveň ukazuje, zda obec hospodaří s přebytkem či schodkem.

2015201620172018201920202021202220232024
Výdaje celkem
Výdaje celkem 287 425272 610273 891324 662384 262342 263340 719454 539439 497553 821
Běžné výdaje
Běžné výdaje 216 760218 879238 078264 615263 756271 672271 479301 666360 443379 678
Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje 70 66553 73135 81360 047120 50570 59269 240152 87379 054174 143

Pro srovnání uvedeny průměrné hodnoty za všechny obce v dané velikostní kategorii.

Rychlé porovnání investiční aktivity obce s průměrem ve stejné velikostní kategorii může mnohé napovědět - investuje obec nebo výrazně převažují běžné výdaje? Opět jde o souhrn za desetileté období, takže se tlumí vliv jednorázové velké investice. Detailnější rozbor výdajů obsahuje produkt Obecní finance - ZÁKLAD.

Dluh a finanční prostředky

Pro představu zde uvádíme srovnání dlouhodobých závazků a volných finančních prostředků na základním běžném účtu. Obec může mít ještě další finanční majetek (krátkodobé či dlouhodobé termínované vklady, podíly ve společnostech, účet fondů), tyto prostředky zde nejsou zahrnuty.

Na rozdíl od podobných časových řad publikovaných Ministerstvem financí zde uvádíme data pouze za samotnou obec, nikoliv za příspěvkové organizace.